Назначаване на държавни чиновници без конкурс-масова практика в България

11:04, 26 юни 17 25 539 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Държавният апарат в България наброява 132 648 души в края на 2016 г., според данни от публикуваният тези дни доклад за състоянието на администрацията за миналата година. Трябва да се има предвид, че 35 държавни и общински ведомства изобщо не са подали информация за своята численост и не фигурират в представената статистика. Сред тях са Министерството на земеделието и храните, Българската агенция за инвестиции, Изпълнителната агенция по горите, КЗК и 14 общини. За други 19 администрации са установени различия между посочената численост на персонала и щатовете по норматив. Най-драстично е разминаването в МВР, където отдавна се знае, че има хроничен недостиг на полицаи. Там работещите са с 4286 по-малко от предвиденото в устройствения правилник. Подобен проблем имат и в агенцията за бежанците - при 403 щатни бройки по правилник незаети са 100 позиции. В Агенцията за борба с градушките пък съставът надхвърля със 102 души щатното разписание, което е от 593 бройки.

Освен това, държавните ведомства продължават масово да заобикалят задължителното изискване за провеждане на конкурс при назначаването на чиновници. От всички 10 764 назначения през миналата година конкурс е проведен само за 3869 служители, показва Най-често използваният начин за заемане на длъжности от държавни служители през 2016 г. е бил преназначаването на друга длъжност. Преминали на друга длъжност са общо 3475 държавни служители, или 32.3% от всички назначения по Закона за държавния служител. Близо 1300 чиновници са започнали работа без съревнование, защото са назначени на непълно работно време или по заместване. Известно е, че тези практики масово се използват за заобикаляне на изискването за подбор, защото в масовия случай след изтичане на определен срок хората се назначават за постоянно.

Нетните възнаграждения на работещите в държавната администрация са нараснали средно с 5.9% през миналата година. Като основна причина за това се посочва ръстът на минималната заплата от 380 на 420 г. от началото на 2016 г., както и новите назначения, които са с по-високи възнаграждения, но не и повишение на заплатите заради добри резултати.

Пет години след старта на реформата в заплащането на администрацията държавата продължава да отчита огромни дисбаланси в основните възнаграждения на чиновниците и трудности те да бъдат преодолени, отчитат авторите на доклада. За една и съща длъжност в различните администрации се наблюдават големи различия в основните възнаграждения, а вдигането на минималната заплата е изравнило най-ниските нива на заплащане за редица длъжности. Така например стартовата заплата за младши експерт варира от 420 лв. в някои министерства и агенции до 600 лв. в държавни комисии, като таванът се движи между 1016 и 1800 лв. При старшите експерти ножицата се разтваря между 450 лв. и 2186 лв., а при по-високите длъжности в йерархията разликите са още по-големи.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама